E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Archiwum

Wydanie nr 24/2020 (391)

NA POCZĄTEK

6
SYGNALISTA NADAJE NIEOFICJALNY PRZEGLĄD TYGODNIA
8
WEJŚCIE CUDAKA KRZYSZTOF FEUSETTE
10
ŚWIATOWE ŻYCIE REDAGUJE KONRAD KOŁODZIEJSKI
12
ZIEMIA, OJCZYZNA LUDZI JAN PIETRZAK
13
POLSKA NA MAPIE ZIMNEJ WOJNY BRONISŁAW WILDSTEIN
14
ZDJĘCIA Z PODRÓŻY JANA OŁDAKOWSKIEGO MICHAŁ KORSUN
15
PRAWDA NIGDY NIE LEŻY POŚRODKU DOMINIK ZDORT
16
OGNIEM NA WPROST ANDRZEJ RAFAŁ POTOCKI
17
NIEZASTĄPIONY LAS MARTA KACZYŃSKA-ZIELIŃSKA
18
FELIETONY TOMASZ ŁYSIAK, PIOTR CYWIŃSKI

TEMAT TYGODNIA

20
EKSTREMISTA MAREK PYZA, MARCIN WIKŁO

KRAJ

25
Z PROF. ZDZISŁAWEM KRASNODĘBSKIM ROZMAWIAJĄ JACEK I MICHAŁ KARNOWSCY
30
BUDKĄ W SCHETYNĘ, SCHETYNĄ W BUDKĘ STANISŁAW JANECKI
32
POLITYKA NA MIERZEI EDYTA HOŁDYŃSKA
36
ROSJA–POLSKA: TRZY WIADOMOŚCI ROMUALD SZEREMIETIEW
38
POLSKA WYGRYWA NA LOTTO PIOTR FILIPCZYK
40
Z DR AGNIESZKĄ DUDZIŃSKĄ ROZMAWIA ALEKSANDRA JAKUBOWSKA

OPINIE

44
BIĆ SIĘ CZY NIE BIĆ? OCZYWIŚCIE – BIĆ PRZEMYSŁAW ŻURAWSKI VEL GRAJEWSKI
48
O BUNCIE SZALEŃCÓW I JEGO POLSKIEJ ODSŁONIE JAKUB AUGUSTYN MACIEJEWSKI
50
KATALOG OCZYWISTOŚCI KS. IRENEUSZ SKUBIŚ

ŚWIAT

52
KOSMICZNY WYŚCIG KONRAD KOŁODZIEJSKI
55
OBYWATELSKIE PRZEBUDZENIE MAREK BUDZISZ
58
ZNISZCZYĆ AMERYKĘ ALEKSANDRA RYBIŃSKA
60
ZIMNA WOJNA AMERYKAŃSKO-CHIŃSKA JAN ROKITA
62
ZAGADKA PAPIEŻA EMERYTA GRZEGORZ GÓRNY

SIECI KULTURY

65
FABRYKĘ SNÓW WYŚNILI W POLSCE JOLANTA GAJDA-ZADWORNA
69
ZAREMBA PRZED TELEWIZOREM PIOTR ZAREMBA
70
PLANETA ROBOTÓW? KLARA PAWLICKA
72
CZYTANIE JAKO SPORT EKSTREMALNY WOJCIECH STANISŁAWSKI

KUCHNIA

74
MOJE SMAKI: DIDUCH I CZERWIEŃ BŁAWATKA JOLANTA GAJDA-ZADWORNA
75
SŁODKO-SŁONY/WILCZYM OKIEM ANNA MONICKA, PRZEMYSŁAW BARSZCZ

NA KONIEC

76
MĘCZENNICY KULTOWEJ LISTY PRZEBOJÓW I GURU PRZEWODNIEJ ROLI PIOSENKI HANNA KARP
78
ZWYKŁE NASZE MYŚLI ALINA CZERNIAKOWSKA
79
W CIENIU PANDEMII LECH MAKOWIECKI
80
ZATRZYMAJMY TĘ KONWENCJĘ JAN POSPIESZALSKI
81
NIEPRZYJEMNE WIERSZE LESZEK DŁUGOSZ
82
NA BALKONIE W SŁOŃCU ANDRZEJ ZYBERTOWICZ
okładka
 
 

Porozmawiajmy o polskim handlu

Wiceminister aktywów państwowych Artur Soboń zgłosił pomysł budowy państwowej sieci sklepów. „Bylibyśmy obecni od pola do stołu. Sieć sklepów kontrolowana przez państwo byłaby na pewno uzupełnieniem tego, nad czym pracujemy, czyli obecności państwa na kilku rynkach w ramach przetwórstwa produktów rolno-spożywczych” – argumentował. Dodał, że nie ma mowy o budowie takiej sieci od podstaw, to musiałoby być związane z kupnem czegoś, co już działa. Okazja z pewnością by się trafiła, bo o wyjściu z Polski myśli kilku ważnych graczy.

Niestety szybko zdarzyło się to, co było do przewidzenia: pojawiły się drwiny, szyderstwa, sprowadzanie całej sprawy do „prowadzonych przez państwo warzywniaków” i w efekcie minister szybko się ze swojej propozycji wycofał. Jak zwykle w takich sytuacjach ucieszyli się zwolennicy Polski biernej, Polski bez wyobraźni, Polski grzecznie akceptującej kolonizację w wydaniu obcego kapitału. W sumie mamy rezultat mało optymistyczny: kolejna dobra idea zostaje uśmiercona. Być może dlatego, że czas tuż przed wyborami prezydenckimi nie sprzyja promowaniu tak daleko idących pomysłów.

Trzeba jednak zapytać: właściwie dlaczego tego nie zrobić? Dlaczego nie podjąć gry o suwerenność również w sferze handlu? Skoro stacje Orlenu mogą prezentować najwyższy na rynku poziom (pod względem czystości i oferty dwa poziomy ponad konkurencją) – a przecież to już właściwie spore sklepy – to znaczy, że firma państwowa może rzecz logistycznie ogarnąć. Jasne, lepiej, żeby istniały silne prywatne polskie sieci handlowe, ale nie istnieją i nie zanosi się, by bez poważnej pomocy powstały. W takiej sytuacji trzeba myśleć śmiało. To zresztą szersza konstatacja: w naszej części Europy, jeśli chcemy coś znaczyć, musimy szukać rozwiązań niebanalnych. I musimy również pogodzić się zmyślą, że bez silnej roli państwa w gospodarce zostaniemy po prostu wykupieni przez globalne centra finansowe. Zjedzą nas.

W tle mamy informacje podane przez największą w Polsce sieć handlową, czyli Biedronkę: 55,6 mld zł zysku, wzrost przychodów oprawie 9 proc. Na dywidendę pójdzie 2,19 mld, co znaczy, że te środki wypłyną z Polski (taki transfer środków w przypadku banków został przez rząd PiS znacznie ograniczony). Do tego krajobrazu trzeba dodać tysiące polskich małych sklepów (pewnie są to szacunki zbyt skromne), które zniknęły bądź znikną na skutek konkurencji z tym molochem.

Biedronka – sieć posiadająca w naszym kraju ponad 3 tys. sklepów – idzie jak burza. Ale najciekawsze jest to, że działa niemalże tak, jakby tu w istocie nie było państwa polskiego. Bo czy widzimy poważne zaangażowanie w sponsoring, np. sportowy? W jakąś inną, ważną społecznie aktywność? Pewnie jest, ale w mojej ocenie jednak śladowe, mające stanowić rodzaj alibi. Porównajcie to z zaangażowaniem wspomnianego Orlenu, na którym wiszą całe dziedziny naszego życia społecznego, kulturalnego, sportowego. Porównajcie choćby proporcjonalnie.

Nie chodzi o jakieś gwałtowne ruchy ani nagłe zakazy. Ale rozmawiać o sprawie trzeba. Jak dużą część rynku może posiadać jeden gracz? Czy naprawdę nie da się nic zrobić, żeby zyski z handlu w większym stopniu napędzały polski kapitalizm, budowały polską klasę średnią albo chociaż polskie instytucje? Czy tak wielka firma może w tak małym stopniu realizować obowiązki wobec wspólnoty, z której żyje? Czy naprawdę oddamy cały handel w Polsce jednej firmie, do tego niekrajowej? Nic nie zrobimy? Już zapomnieliśmy, jaką rolę wżyciu gospodarczym każdej wspólnoty odgrywa handel?

Potrzebujemy debaty opolskim handlu. Spokojnej, rzeczowej, ale uczciwej.

Jacek Karnowski

W tygodniku „Sieci”: Kandydat ekstremista

07.06.2020

W najnowszym numerze tygodnika „Sieci” wszystko o tym, co próbuje przed nami ukryć Rafał Trzaskowski, kandydat na urząd prezydenta RP − hejterski, cenzorski, obłudny. To polityk skrajnie radykalny pisze Marek Pyza i omawia różnicę we wcześniej i obecnie deklarowanych poglądach Rafała Trzaskowskiego.

Czytaj więcej

Ekstremista Rafał Trzaskowski

07.06.2020

Fajny facet. Taki sympatyczny, uśmiechnięty. Nowoczesny, normalny. Racjonalny, rozważny, skromny. A może tak obedrzeć go z piarowskiego teflonu? Odłożyć na bok deklaracje, a spojrzeć na czyny? Kogo zobaczymy? Człowieka w wielu sferach fanatycznego, którego niektóre decyzje stanowią realne zagrożenie dla nas wszystkich – pisze na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Marek Pyza i omawia różnicę we wcześniej i obecnie deklarowanych poglądach Rafała Trzaskowskiego.

Czytaj więcej

Europejska konfederacja zamiast superpaństwa

07.06.2020

My konserwatyści, mamy przekonanie, że jesteśmy po prostu lepszymi, prawdziwymi Europejczykami. To my szanujemy i lubimy tradycję europejską. To strona konserwatywna uważa, że dziedzictwo europejskie jest wartościowe, to dziedzictwo grecko-rzymsko-chrześcijańskie – mówi prof. Zdzisław Krasnodębski, europoseł Prawa i Sprawiedliwości w rozmowie z Jackiem i Michałem Karnowskimi na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci”.

Czytaj więcej

Kosmiczny wyścig

07.06.2020

Amerykanie wylądowali na Księżycu, bo prezydent Kennedy rzucił wyzwanie Moskwie. Dziś Donald Trump rzuca wyzwanie Chinom. Jeżeli nic nie stanie Amerykanom na przeszkodzie, to za trzy lata wrócą na Księżyc i zbudują tam stałą bazę. A potem przymierzą się do wyprawy na Marsa. Po wielu latach zastoju w kosmosie znów zaczyna się dużo dziać – pisze na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci” Konrad Kołodziejski.

Czytaj więcej

Zniszczyć Amerykę

07.06.2020

Prezydent USA Donald Trump poinformował na Twitterze, że zamierza uznać skrajnie lewicowy ruch Antifa za organizację terrorystyczną. Zdaniem konserwatywnych mediów za oceanem amerykańskie miasta są obecnie pod atakiem „złych loserów, którzy chcą tylko rabować i palić” – pisze na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci”, Aleksandra Rybińska.

Czytaj więcej

Polityka na mierzei

07.06.2020

Za raport stwierdzający zasadność przekopu Mierzei Wiślanej rząd Donalda Tuska zapłacił 5 mln zł. Za inwestycją głosowali i Rafał Trzaskowski, i Władysław Kosiniak-Kamysz. Dziś ostro ją krytykują. A to dlatego, że poważnie do jej wykonania zabrała się dopiero ekipa PiS – pisze Edyta Hołdyńska na łamach nowego wydania tygodnika „Sieci”.

Czytaj więcej
 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.