E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Co dalej po e-recepcie?

opublikowano: 29 czerwca 2020
Co dalej po e-recepcie? lupa lupa

Cyfryzacja w ochronie zdrowia to proces, w którym stopniowo pojawiają się nowe funkcjonalności ułatwiające Polakom dostęp do służby zdrowia. Po kilku latach od wprowadzenia pierwszych e-usług trudno sobie wyobrazić życie bez ich wsparcia. I właśnie dzięki postępowi w e-zdrowiu dajemy sobie radę w trudnych czasach pandemii. O dostępnych e-usługach w ochronie zdrowia, o tym jak Polacy z nich korzystają, z Januszem Cieszyńskim, wiceministrem zdrowia odpowiedzialnym za cyfryzację, rozmawia Anna Raciniewska.

Zdrowie online to cały pakiet usług spiętych Internetowym Kontem Pacjenta. Z czego już mogą korzystać Polacy, a jakie funkcjonalności zostaną dodane niedługo?

Janusz Cieszyński: Bardzo dokładnie analizujemy, do czego Internetowe Konto Pacjenta jest używane w praktyce. Widzimy, że polscy pacjenci korzystają z możliwości dostępu do dokumentów od niedawna wystawianych elektronicznie, czyli np. e-recepty, ale także do funkcjonalności wcześniej dostępnych poprzez serwis Narodowego Funduszu Zdrowia – czyli informacji o finansowanych przez fundusz usługach. Do tych dwóch najważniejszych usług na Internetowym Koncie Pacjenta wkrótce dołączy e-skierowanie, nad którym obecnie intensywnie pracujemy. Ważną nowością na IKP jest możliwość samodzielnego sprawdzenia wyniku testu na koronawirusa. Plany rozwojowe konta dotyczą również rozszerzenia dostępu poprzez aplikację mobilną o nazwie „mojeIKP”, co pozwoli mieć informacje medyczne zawsze pod ręką, w telefonie każdego pacjenta. Dzięki środkom finansowym z Unii Europejskiej – otrzymaliśmy 120 mln zł – rozpoczęliśmy prace nad kolejnymi funkcjonalnościami, takimi jak centralna rejestracja umożliwiająca zapisanie się na wizytę przez internet czy przeksztacenie teleporady w wideoporadę, która dostępna jest na portalu pacjent.gov.pl w zakładce „E-wizyta”. Ponadto e-recepty na choroby przewlekłe będą wydawane w sposób uproszczony i na IKP pojawi się możliwość składania wniosków o ich wystawienie już w momencie, gdy pacjent widzi, że leki się kończą.

Internetowe Konto Pacjenta jest centrum dowodzenia swoim zdrowiem: poprzez dostęp do wymienionych przez pana usług. Ma jednak szersze zastosowanie: poprzez udostępnianie wspierających profilaktykę zdrowotną funkcjonalności. Czy profilaktyka jest ważnym elementem troski o zdrowie?

Bardzo ważnym. Złota zasada mówi: lepiej zapobiegać, niż leczyć. Na Internetowym Koncie Pacjenta poza zestawieniem informacji na temat historii leczenia udostępniamy ankietę oceny własnego stanu zdrowia. Warto ją przeprowadzić i uzyskać informację o programach profilaktycznych udostępnionych przez Ministerstwo Zdrowia, dobranych specjalnie pod konkretne potrzeby pacjenta.

Jak została przyjęta przez Polaków e-recepta: czy chętnie korzystają z „przedłużania” recept bez wizyt w przychodniach?

Podczas epidemii okazało się, że e-recepta znacznie ułatwiła życie tym, którzy w normalnej sytuacji musieliby pójść do gabinetu lekarskiego. Nawet cztery na pięć wizyt odbywało się w formie teleporady, gdyż nie było konieczności odebrania recepty w postaci papierowego dokumentu. E-recepty stanowią dziś ponad 95 proc. wystawianych recept. Wprowadziliśmy także opcję wystawiania e-recepty ważnej przez rok i z tej możliwości skorzystało już ponad milion pacjentów i ponad 18 tys. lekarzy. Dzięki temu, jeśli nasz stan zdrowia na to pozwala, na podstawie jednej wystawionej e-recepty systematycznie w ciągu roku wykupujemy przepisane leki.

E-wizyta jest usługą, która pozwala Polakom czuć się bezpiecznie. Dostępność 24/7, czyli pewność, że lekarz „przyjmie” nas zawsze. Jakie zasady obowiązują przy e-wizycie?

Teleporada to w praktyce rozmowa przez telefon. E-wizyta natomiast to konsultacja online z lekarzem lub pielęgniarką udzielana za pomocą wideorozmowy. Wystarczy wejść na stronę pacjent.gov.pl i tam zapisać się na e-wizytę, podając m.in. numer telefonu i adres e-mail, by otrzymać zwrotną informację o dostępności lekarza. E-wizyty są dostępne bardzo szybko: średni czas oczekiwania na naszej platformie wynosi 11 min w ciągu dnia i ok. godziny w nocy (22.00–7.00). Czas reakcji jest znacznie szybszy niż w przypadku, gdybyśmy mieli osobiście udać się do lekarza i taką pomoc uzyskać. Bywa jednak, że tradycyjna wizyta jest konieczna, o czym decyduje każdorazowo diagnozujący nas pracownik medyczny. Telemedycyna zawsze będzie uzupełnieniem systemu, który funkcjonuje w formie stacjonarnej.

Czas pandemii i wynikające z niej obostrzenia dotyczące pozostawania w domu mogły mieć dramatyczne skutki, gdyby nie możliwość e-wizyty. Czy ta usługa zostanie z nami, gdy koronawirus odejdzie?

Teleporada to był tylko wstęp, pierwszy etap, który zaplanowaliśmy jeszcze w ub.r. Kiedy w Polsce pojawił się koronawirus, zdecydowaliśmy uruchomić kolejne możliwości, w tym e-wizytę, aby ułatwić pacjentom zdalny dostęp do porady medycznej. Widzimy, że liczba e-wizyt systematycznie wzrasta, więc zamierzamy w ten kanał konsultacji inwestować i udostępnić go wszystkim podmiotom w Polsce. We współpracy z Chmurą Krajową tworzymy platformę, na której każdy lekarz będzie mógł świadczyć porady na odległość z wykorzystaniem wideo, bez ponoszenia dodatkowych kosztów, na podstawie jednego wystandaryzowanego interfejsu znanego pacjentom.

E-recepta, e-wizyta plus planowane e-skierowanie to kompleksowa opieka nad chorym. Czy to również sposób na skrócenie kolejek do gabinetów lekarskich: zarówno POZ, jak i specjalistów?

W przypadku e-skierowania chcemy wprowadzić bardzo ważny standard: wychodząc z gabinetu lekarskiego, chory będzie miał już umówioną następną wizytę. To bardzo uporządkuje ścieżkę pacjenta. Mówi się, że w polskim systemie ochrony zdrowia pacjent jest zagubiony. Aby to zmienić, wprowadzamy jako element e-skierowania informację: gdzie i kiedy ma udać się w następnym kroku. Mechanizmami NFZ chcemy premiować te placówki, które wystawiając e-skierowania, umawiają kolejną wizytę.

Rodzice chwalą sobie możliwość kompleksowego zarządzania zdrowiem całej rodziny w jednym miejscu. Lekarze z kolei otrzymali źródło wiarygodnych informacji dotyczących pacjenta w jednym miejscu. Czy warto się dzielić dostępem z zaufanymi osobami?

To jest bardzo indywidualna sprawa. Dane medyczne to najbardziej wrażliwe informacje. Ale taka możliwość istnieje i w niektórych przypadkach świetnie się sprawdza. Na przykład: jeśli opiekujemy się starszą, niesamodzielną osobą i potrzebuje ona leków. Po otrzymaniu od niej dostępu do Internetowego Konta Pacjenta możemy te leki wykupić w jej imieniu. Decyzja zawsze należy do pacjenta i musi on mieć pewność, że jego dane są bezpieczne u osób, którym udzielił pełnomocnictw. Jeśli chodzi o lekarzy – automatycznie dostęp posiada tylko lekarz pierwszego kontaktu. Pozostałe osoby pacjent wskazuje sam.

Jako że dane na temat naszego zdrowia to najbardziej wrażliwe informacje o nas, czy możemy mieć pewność, że system obsługujący e-zdrowie jest bezpieczny?

Dane są szyfrowane, dostęp jest bardzo ściśle kontrolowany. Nikt bez naszej wiedzy i zgody nie może do tych danych zajrzeć. Wprowadziliśmy też możliwość sprawdzenia na Internetowym Koncie Pacjenta, kto i kiedy ten dostęp do naszych danych uzyskał.

Z pewnością zdrowie online to wygoda pacjentów. A jak widzą go pracownicy ochrony zdrowia? Czy cyfryzacja kolejnych usług odejmuje im pracy papierkowej i pozwala zaoszczędzić czas, który mogą oddać pacjentowi?

Pewne uproszczenia, np. zmiany dotyczące dokumentacji medycznej, sprawiły, że nie trzeba prowadzić już ewidencji wydanych e-recept pro familia i pro auctore. Dla medyków to ważne, ponieważ oznacza rozszerzenie kręgu osób, którym można wystawiać takie recepty. Technologia docelowo eliminuje konieczność wykonywania rutynowych zadań administracyjno-urzędowych, a to pozwala lekarzom w większym stopniu skupić się na diagnostyce.

Anna Raciniewska

 



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.