E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Karnowski: Ostrożnie z mediami publicznymi

opublikowano: 22 stycznia 2016
Karnowski: Ostrożnie z mediami publicznymi lupa lupa
Fot. M. Czutko

Kilka tygodni po zmianach w mediach publicznych już widać pozytywne efekty pracy Jacka Kurskiego i Barbary Stanisławczyk.

Kika tygodni po zmianach w mediach publicznych już widać pozytywne efekty pracy Jacka Kurskiego i Barbary Stanisławczyk. Wyłom uczyniony w jednolitym froncie medialnym III RP zmienił krajobraz społeczny dość zasadniczo. Coraz więcej okienek i programów, gdzie zamiast histerii i nagonki mających wywołać jakąś rewoltę, można spotkać rzeczową dyskusję. Co ciekawe, dość powszechna jest też opinia, że polityka kadrowa nowych kierownictw, jest zaskakująco otwarta, nastawiona na budowanie rzeczywistego pluralizmu. Wszystko to ma też oczywisty wpływ na pozostałe media. Pewien poziom kłamstwa możliwy jest tylko wtedy, gdy wszyscy kłamią lub przemilczają pewne fakty. Dziś to już niemożliwe.

Jak jednak wiemy, zmiany te dokonały się na mocy tak zwanej małej nowelizacji ustawy medialnej, w którą, za sprawę Pawła Kukiza, wpisano ograniczenie czasowe jej obowiązywania. W ciągu kilku miesięcy trzeba zdecydować co dalej. Na stole leży od dawna zapowiadana koncepcja mediów narodowych. W skrócie: mają być przede wszystkim misyjne, połączone razem, odpartyjnione i lepiej finansowane.

Krzyżuje się w tej sprawie wiele interesów i oczekiwań. Mam jednak w tej sprawie całkowitą wolność osądu, nie jestem bowiem w mediach publicznych w żaden sposób zaangażowany. Jak państwo wiedzą, podjęliśmy decyzję, że skupiamy się całkowicie na wzmocnieniu i dalszym rozwoju naszych mediów niezależnych. Uważamy, że tygodnik „w Sieci”, portal wPolityce.pl oraz inne nasze przedsięwzięcia będą Polsce nadal bardzo potrzebne.

Wracając do mediów publicznych/narodowych: zachęcałbym osoby za to wszystko odpowiedzialne do poważnego przemyślenia sprawy. Mam obawę, że zbyt radykalna reforma medialna przyniosłaby więcej strat niż pożytku. Dlaczego?

1. Każdy, kto miał do czynienia z funkcjonowaniem większych mechanizmów medialnych wie, że presja komercyjna, konieczność osiągnięcia pewnego wyniku oglądalności i pilnowania, nie zawsze jest zła. To ważny element skutecznej komunikacji. W mojej ocenie dobrze prowadzone media publiczne powinny ten element zachować.

2. Media, które miałyby całkowicie poświęcić się misji, są czymś w założeniu pięknym i potrzebnym. Pamiętajmy jednak, że wszystko dzieje się w określonym kontekście politycznym. Efektem ubocznym takiej operacji będzie przejście widzów zainteresowanych rozrywką i lżejszym przekazem do stacji komercyjnych. Tak samo zareagują reklamodawcy. Nadawcy komercyjni już zacierają ręce.

3. Każda tak duża zmiana ustawowo-finansowa w funkcjonowaniu potężnych organizmów medialnych musi oznaczać perturbacje w ich działalności, utratę skuteczności. I kolejne wzmocnienie zjawisk wskazanych w punkcie 2.

4. Część zespołów dziennikarskich dopiero się buduje, odtwarza po latach całkowitego upartyjnienia przez Platformę i PSL. Kolejna rewolucja kadrowa, w kilka miesięcy po pierwszej, osłabienie przekonania o stabilności istniejących kierownictw, to naprawdę nic dobrego z punktu widzenia budowy pluralistycznych mediów.

5. Presja z zewnątrz. Unijny nadzorcy już domagają się konsultacji z nimi nowej ustawy medialnej. Pewnie do tego nie dojdzie, ale bez wątpienia wykreują temat na miarę obecnej dyskusji o Trybunale Konstytucyjnym. Czy na pewno właśnie teraz warto otwierać ten front?

CZYTAJ CAŁOŚĆ NA PORTALU WPOLITYCE.PL



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.