E-prenumerata

i

tylko 9,99 zł za miesiąc

Wyższy bieg elektromobilności! Zbliża się premiera polskiej marki samochodów

opublikowano: 20 lipca 2020
Wyższy bieg elektromobilności! Zbliża się premiera polskiej marki samochodów lupa lupa

Polska dołącza do grona krajów dumnych z posiadania własnej marki motoryzacyjnej. Szczegóły poznamy 28 lipca. To właśnie wtedy odbędzie się premiera polskiej marki samochodów elektrycznych. Zobaczymy prototypy dwóch aut – hatchbacka i SUV-a.

Polska, od lat 90. i sprzedaży fabryki na Żeraniu, jest największym krajem europejskim bez własnej marki samochodów osobowych. Ale już za kilka dni to się zmieni. 28 lipca odbędzie się ogólnopolska premiera polskiej marki samochodów elektrycznych, podczas której zaprezentowane zostaną dwa prototypy w wersji hatchback i SUV! Dołączamy do elektromobilnej rewolucji, która dzieje się na naszych oczach, na całym świecie.

Aż 8 na 10 Polaków jest przekonanych, że Polska powinna posiadać własną markę samochodu. Przeciwnego zdania jest jedynie 5 proc.

– Polacy dostrzegają konieczność budowy polskiej marki samochodów i deklarują, że chętnie kupią samochód „made in Poland” – mówi Piotr Zaremba, prezes spółki ElectroMobility Poland, odpowiedzialnej za projekt stworzenia polskich elektryków. – Znajduje to potwierdzenie w badaniach, które na nasze zlecenie na przełomie lutego i marca przeprowadziła pracownia IQS. Na potrzebę budowy polskiej marki wskazało aż 51 proc. respondentów. Z kolei 43 proc. Polaków wybrałoby polski samochód, a nie produkt zagranicznej konkurencji, oczywiście przy założeniu odpowiedniego zaawansowania technologicznego i jakościowego.

Mało tego, aż 76 proc. respondentów odczuwałoby dumę, gdyby powstało polskie auto elektryczne światowej klasy. Co więcej, ich zdaniem Polska powinna wspierać polskiego producenta takich samochodów. Odpowiedziało tak 72 proc. badanych. Projektowi budowy polskiej marki aut elektrycznych kibicuje z kolei 69 proc. respondentów. Tyle samo osób zgadza się, żeby polskie władze koordynowały i wpierały inicjatywy związane z elektromobilnością, od wdrożenia do produkcji.

Tej rewolucji nie da się już zatrzymać

Dlaczego Polska powinna stawiać na auta elektryczne, nie spalinowe? Bo to dziejowa konieczność. Zakup samochodów elektrycznych wspierają rządy wielu państw na świecie. Elektromobilny trend zauważają również motoryzacyjne koncerny oraz niezależne start-upy, które wypuszczają na rynek kolejne e-auta. Zmianę kierunku myślenia polegającą na stopniowym odchodzeniu od aut spalinowych na rzecz tych zelektryfikowanych doskonale obrazują liczby. Z opublikowanego w kwietniu raportu „Polish EV Outlook 2020”, które przygotowało Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, wynika, że pomimo epidemii koronawirusa sprzedaż tych drugich wzrasta. Na przykład w marcu w Stanach Zjednoczonych liczba rejestracji samochodów zelektryfikowanych zwiększyła się o 6,4 proc., przy znacznym spadku spalinowych (o 38,5 proc.). A jak sytuacja wygląda w Europie? W raporcie PSPA możemy wyczytać, że udział sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych wyniósł w marcu 17 proc. W stosunku do ubiegłego roku jest to wzrost o 10 proc.

Z siły elektromobilnej rewolucji doskonale zdają sobie sprawę fachowcy. Z raportu KPMG International „Global Automotive Executive Survey 2020” wynika, że ponad połowa (dokładnie 52 proc.) przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej wskazała pojazdy o napędzie elektrycznym akumulatorowym jako kluczowy trend do 2030 r.

– Nie możemy sobie pozwolić na zignorowanie tej elektromobilnej rewolucji, dlatego konsekwentnie realizujemy projekt polskiej marki samochodów elektrycznych – wyjaśnia Piotr Zaremba. – Jest on budowany na solidnych podstawach biznesowych, uwzględnia obecne i przyszłe realia gospodarcze.

Nowe miejsca pracy

Nie do przecenienia jest fakt, że przyszła produkcja polskich samochodów elektrycznych oznacza realne korzyści dla naszego kraju. Co najmniej z kilku powodów. Skorzystają na tym polskie firmy, z którymi będzie mogło współpracować ElectroMobility Poland. Polska branża motoryzacyjna specjalizuje się obecnie w produkcji części i komponentów potrzebnych do produkcji samochodów. Czas na kolejny krok, który umożliwi rozwój rodzimych firm. Szacuje się, że dzięki realizacji projektu może powstać ok. 15 tys. miejsc pracy.

– Rodzima marka samochodów elektrycznych daje szansę na rozwój całego sektora motoryzacyjnego w Polsce, m.in. naszych firm wytwarzających części i komponenty potrzebne do ich produkcji – mówi Adam Sikorski, prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, która zrzesza wyłącznie polskich producentów części samochodowych. – Liczymy  na transfer technologii w formule, w jakiej spółka ElectroMobility Poland rozwija projekt „polskiego elektryka". Daje to szansę na uzyskanie przez polski przemysł motoryzacyjny dostępu do najnowszego know-how, który następnie będzie mógł być rozwijany w kolejnych latach – dodaje prezes Sikorski. 

Zastąpienie silnika spalinowego elektrycznym to rewolucja, która sprawia, że wiedza koncernów motoryzacyjnych budowana przez dziesięciolecia nie daje już im monopolu. Polacy doskonale rozumieją, iż taka szansa na zbudowanie polskiej marki szybko się nie powtórzy. Dlatego aż 49 proc. badanych przez IQS wskazało, że będzie czuła złość jakby z jakiegoś powodu projekt polskiej marki motoryzacyjnej nie został doprowadzony do końca. Trzymamy zatem kciuki! Premiera już 28 lipca…



 

Zaloguj się, by uzyskać dostęp do unikatowych treści oraz cotygodniowego newslettera z informacjami na temat najnowszego wydania

Zarejestruj się | Zapomniałem hasła

Szanowny Czytelniku

Chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych osobowych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 r., zgodnie z instrukcjami, o których mowa poniżej.

Od 25 maja 2018 r. zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane w skrócie również jako „RODO”, „ORODO”, „GDPR” lub „Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych”). RODO obowiązywać będzie w identycznym zakresie we wszystkich krajach Unii Europejskiej, w tym także w Polsce, i wprowadza wiele zmian w zasadach regulujących przetwarzanie danych osobowych, które będą miały wpływ na wiele dziedzin życia, w tym na korzystanie z usług internetowych. Przed przejściem do serwisu naszym celem jest zapoznanie Cię ze szczegółami stosowanych przez nas technologii oraz przepisami, które niebawem wejdą w życie, tak aby dać Ci szeroką wiedzę i bezpieczeństwo korzystania z naszych serwisów internetowych Prosimy Cię o zapoznanie się z podstawowymi informacjami.

Co to są dane osobowe?

Podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach, instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu udostępniania personalizowanych treści i reklam, bezpieczeństwa oraz analizowania ruchu na naszych stronach.

Kto będzie administratorem Twoich danych osobowych?

Administratorami Twoich danych osobowych będzie Fratria sp. z o.o., a także nasi Zaufani Partnerzy, tj. firmy i inne podmioty, z którymi współpracujemy przede wszystkim w zakresie marketingowym. Listę Zaufanych Partnerów możesz sprawdzić w każdym momencie pod niniejszym linkiem „Zaufani Partnerzy”.

Po co są nam potrzebne Twoje dane?

Aby dostosować reklamy do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi.

Twoje uprawnienia

Zgodnie z RODO przysługują Ci następujące uprawnienia wobec Twoich danych osobowych i ich przetwarzania przez nas i Zaufanych Partnerów. Jeśli udzieliłeś zgody na przetwarzanie danych, możesz ją w każdej chwili wycofać. Przysługuje Ci również prawo żądania dostępu do Twoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, wyrażenia sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego – GIODO. Uprawnienia powyższe przysługują także w przypadku prawidłowego przetwarzania danych przez administratora.

Zgoda

Wyrażenie przez Ciebie zgody jest dobrowolne. W każdym momencie możesz również edytować swoje preferencje w zakresie udzielonej zgody, w tym nawet wycofać ją całkowicie, klikając w ustawienia zaawansowane lub wyrażając zgodę i przechodząc na naszą stronę polityki prywatności. Każde przetwarzanie Twoich danych musi być oparte na właściwej, zgodnej z obowiązującymi przepisami, podstawie prawnej. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i udoskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa, jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy lub podobne dokumenty dostępne w usługach, z których korzystasz na naszych stronach internetowych). Jeśli chcesz się zgodzić na przetwarzanie przez Fratrię sp. z o.o. i jej Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych zebranych w związku z korzystaniem przez Ciebie z naszych stron i aplikacji internetowych, w tym ich przetwarzanie w plikach cookies itp. instalowanych na Twoich urządzeniach i odczytywanych z tych plików danych, możesz w łatwy sposób wyrazić tę zgodę, klikając w przycisk „Zgadzam się i przechodzę do serwisu”. Jeśli nie chcesz wyrazić opisanej wyżej zgody lub ograniczyć jej zakres, prosimy o kliknięcie w „Ustawienia zaawansowane”. Wyrażenie zgody jest dobrowolne. Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na „Polityce prywatności”.

×

Ustawienia zaawansowane

Aby dostosować reklamy i treści do Twoich potrzeb i zainteresowań, zapewnić Ci większe bezpieczeństwo usług oraz dokonywać pomiarów, które pozwalają nam ciągle udoskonalać oferowane przez nas usługi, podczas korzystania z naszych usług internetowych Twoje dane osobowe mogą być zapisywane w plikach cookies lub podobnych technologiach instalowanych przez nas lub naszych Zaufanych Partnerów na naszych stronach i urządzeniach do zbierania i przetwarzania danych osobowych.

Aktywna zgoda

Zgadzam się na przechowywanie w moim urządzeniu plików cookies, jak też na przetwarzanie w celach marketingowych, w tym profilowanie, moich danych osobowych pozostawianych w ramach korzystania oferowanych przez Wydawnictwo Fratria sp. z o.o. oraz zaufanych partnerów usług Wydawnictwa. Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych w ramach korzystania z oferowanych przez Wydawnictwo Fratria zaufanych partnerów usług. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne.

Dodatkowe informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnień przeczytasz na Polityce prywatności.